Siret Surette Görülebilir mi?

20 Mart 2019
105 Okunma

Merdiyen Derneği ile birlikte dört ayrı üniversitenin edebiyat fakülteleri işbirliği ile hazırlanan, Hz. Peygamber’in modern sanat ve edebiyat formlarıyla anlatımını bütün yönleriyle ele alan  Sîreti Sûrette Görmek Çalıştayı,’nın 4.cüsü hat, minyatür ve musiki sanatlarında alanın uzmanları tarafından tartışıldı. Açılış konuşmasını Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi rektörü Prof. Dr. M. Fatih Andı‘nın yaptığı Siyer ve Klasik Sanatlar başlığını taşıyan çalıştay 10:00-17:00 arasında 3 oturum şeklinde Marmara İlahiyat Fakültesi Konferans salonunda gerçekleşti.

Prof. Dr. M. Fatih Andı, Peygamber’i anlatmak hususunda sanatın iştiyaklı olduğunu fakat bunu gerçekleştirirken güzellik kavramını estetize etmek konusunda sıkıntılar yaşandığını vurguladı. Geçmiş mirası geleceğe taşımakla mükellef olan sanatçının, sanatını icra ederken mirasla birlikte sorumluluk bilinci ile hareket ederek kutsal karşısında güzelden yana duruş göstermesi gerektiğini belirtti. Bu tür çalıştayların buna kapı araladığını ifade eden Andı, bugünün imkanlarını iyi değerlendirmek gerektiği üzerinden gerçekleştirilen bu çalıştay serisinin 5.sinin de müjdesini verdi.

İlk oturumda Prof. Dr. Burhanettin Tatar Kutsal ve seküler mekan algısının yarattığı sanat üzerine tebliğini sundu. Dehliz/boşluk/yarık/a’raf metaforu üzerinden temellendirdiği kutsal sanat ve seküler sanat alanlarının günümüzdeki yansımaları üzerine tebliğine devam eden Tatar, Doğu ve Batı medeniyetlerinin farklı sanat algılarının tezahürlerinin de farklı olduğunu ve bunun üretilen sanatı da etkilediğini belirtti. İnsanın arayışının bizatihi kutsal sanatın yarattığı labirent dehlizlerde sürdüğünü belirten Tatar, bu arayışta tek rehberin Peygamber (as) olduğunu belirtti. Çünkü Peygamber, çıkışı gerçekleştirmiş (mirac)  ilk ve tek insan olarak kutsal mekanın/labiretin içinde arayışta olan insan için bir kurtuluş rehberidir. Tek ve en emniyetli rehber olan Peygamber bu nedenle kendisini sekülerin çerçevesinde boğmayan, kısıtla

mayan insanın varlık arayışlarında bulduğu tek klavuz ve yol gösterendir.

Birinci oturumdaki tebliğcilerden bir diğeri Doç Dr. Hilal Kazan idi. Kazan, Hilyelerin peygamber tasvirleri demek olduğunu fakat bugün orjinallik, farklılık ya da aykırılık üzerinden hilyelerin darmadağın edildiğini belirtti. Hilyelerin modern üretimlerine eleştirel yaklaşımlar getirdi. Can alıcı sorularıyla Kazan ”Sıradanlaştırmayı Hz. Peygamber’e layık mı görüyoruz?” diye sordu.

Programın ikinci oturumunda görsel sanatlarda kutsal alanlar üzerinde tebliğler sunuldu. Tarih boyunca Peygamber tasvirlerinin aldığı şekiller, farklılıklar ve kültürel değişimler analiz edildi. Doç. Dr. Nicole Kançal-Ferrari elçilerin göreselleştirilmesindeki tarihi süreci aktarırken, kutsal alana dahil olan meleklerin tasvir edilişlerini de zengin görseller işliğinde dinleyiciler ile paylaştı.

Son oturum musiki ve kutsal ilişkisi üzerine gerçekleşti. Peygamber sevgisinin musikimizde bulduğu yankılar üzerine konuşan Prof. Dr. Ahmet Hakkı Türabi, kutsal ile evrensel dil olan müziğin Peygamber’le buluşan ahengine vurgu yaptı. Kültürel zenginliğin musiki gibi bir deryadan geçerek tüm insanları kuşatması tıpkı kutsal kişilikler gibi gönülleri fethetmesi bu topraklarda da akis bulan örnekleri ile son oturumda zikredildi.

Öncekilerde olduğu gibi çalıştayın bu tebliğleri de Meridyen Derneği tarafından kitaplaştırılacak.

Gönül Yonar

Programın tüm katılımcıları ve tebliğ başlıkları için:  http://www.sonpeygamber.info/sireti-surette-gormek-iv.pdf

İlginizi çekebilir

Kadınlar Mitler ve Toplumsal Cinsiyet
Güncel
12 views
Güncel
12 views

Kadınlar Mitler ve Toplumsal Cinsiyet

Der - Gâh - 30 Eylül 2019

Mitler bir toplumun hafıza depolarıdır. Kadınlar ise bu depoların hafıza kartları. Çünkü kadınlar zihinsel olarak hatırlama eylemini detaylandırmak ve hafızanın…

İnsanlık İçin Çağrı
Güncel
63 views
Güncel
63 views

İnsanlık İçin Çağrı

Der - Gâh - 3 Eylül 2019

  ‘‘ Benim bir karıncaya ulu nazarım vardır.’’ İnsan İçin İnsanca Yaşam Toplumda yaşanan her türlü taciz, tecavüz, baskı, otoriter…

RODRİGO ARANJUEZ, DÖNÜŞ YOLU; YAHYA KEMAL
Kitaphâne
65 views
Kitaphâne
65 views

RODRİGO ARANJUEZ, DÖNÜŞ YOLU; YAHYA KEMAL

Der - Gâh - 7 Temmuz 2019

  Rodrigo, "Endülüs’e Ağıt" isimli bestesiyle oryantalizm ziftine bata çıka yol almaya çalışan münevverlere kaybolduğu dönüş yolunu göstermek için sesten…

Yorum Yaz

E-posta adresiniz yayınlanmayacaktır.